paar vragen over zelfstandige reis

• Ruth

Ik heb een aantal vragen over de reis de mijn vriend en ik van plan zijn te gaan maken.

*Ik heb een nogal gevoelige darm en ik vraag me af hoe het in Egypte zal gaan. Je hoort nogal vaak verhalen over reizigersdiarree en ik ben hier nogal bang voor. Naast de standaard maatregelen zoals gebotteld water, geen ijsblokjes vraag ik me af hoe het eten in Egyptische restaurants bereidt wordt. Weten jullie goede restaurants in de steden Luxor, Aswan en Cairo voor een redelijke prijs?

*We zijn opzoek naar leuke hotels, voor een redelijke prijs (low-budget, middenklasse), goede locatie, maar vooral om van het echte Egypte te leren kennen. Geen grote/luxe hotels. In de steden Luxor, Aswan, Cairo. Hebben jullie misschien ideeen?

*Wat een is een goede uitvalsbasis om het st. catharina klooster, de berg van mozes, sinai woestijn te bezoeken? We hebben van vrienden begrepen dat Dahab misschien leuk is. We vliegen terug vanaf Sharm el Sheik, maar we willen hier denk ik niet een paar dagen verblijven.

*Wat is een goede manier op de Sinai woestijn te leren kennen? Wandel tochten? Met een auto? tips?

*Wat is een goede manier om vanaf Cairo naar Sinai te komen? Reizen er nachtbussen en dit veilig? Of is het beter om gewoon overdag de tocht te maken. Dit is misschien ook veel mooier.

Ik heb veel aan het prikbord gehad. Er staan echt hele goede tips op. Maar hier zou ik graag wat meer over weten

Alvast bedankt,

• Wilma V.

Ruth, zelfstandig reizen door Egypte is enorm goed te doen.

Veel van je vragen worden, denk ik, enorm goed beantwoord, als je naar de website: reisverslag.tk gaat. Die is van Johan en geeft erg veel info. over hotelletjes, vervoer etc.

In welke tijd van het jaar gaan jullie naar Egypte?

Dahab vind ik persoonlijk een heerlijk plek om te relaxen en is een goede uitvalbasis voor jullie plannen.

Vanuit Cairo is het heel goed te doen om met de nachtbus naar Sharm El Sheik en Dahab te gaan (respectievelijk 8 en 9 uur reizen). Zorg er wel voor dat je met Superjet gaat. Die gaat tot aan Sharm en daar stap je dan even over op de bus naar Dahab. Je vertrek vanuit Cairo om middernacht en bent dus aan het begin van de ochtend ter plekke.

In Luxor heb ik heerlijk gegeten op de Westbank. Onder andere bij Nile Valley en bij een Afrikaans restaurantje. Dit laatste ligt, als je met de veerboot voor 1 pond bent overgestoken, aan wal komt en rechtdoor loopt over de taxistandplaats, aan de rechterkant, ietsjes verscholen.

Tot zo ver, ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en als me er meer te binnen schieten, hoor je dat wel.

Salam

• René

Hi Ruth!

Een tijdje terug heb ik een paar tips voor hotels en restaurants in Egypte op het prikbord gezet, kun je denk ik goed gebruiken.

Over het eten in Egypte zou ik me niet te druk maken. Als je een beetje oplet waar je eet, inderdaad geen ijsblokjes en dergelijke neemt, dan valt het alleszins mee. Ik heb een tijd als reisleider in Egypte gewerkt, en heb gemerkt dat de meeste mensen die diarree krijgen dit van van de omslag in het klimaat krijgen. En meestal duurt dat een paar dagen, maar niet overdreven erg.

In alle steden zitten middenklasse restaurants, en anders kun je altijd nog in de wat betere hotels eten. Dat wordt wel iets duurder, maar ja.

Tip: neem ontbijtkoek mee. Veel mensen in mijn groepen deden dat, en het lijkt alsof het goed werkt.

In de Sinai kun je niet zomaar gaan wandelen, streng verboden ivm mijnen die er kunnen liggen. Twee opties: je kunt een kamelentocht boeken, eigenlijk de allermooiste manier van de Sinai zien maar je moet er van houden. De andere is een open jeep huren, de meeste zijn gesloten maar in Dahab en Nuweiba zijn ook de oudere modellen te huur. Voor wat extra ponden halen ze het zeil er af, en dat geeft een fantastisch zicht op de Sinai.

Vanuit Dahab kun je goed naar de Coloured Canyons, een aanrader. Daar kun je een paar uur wandelen in een fantastisch gebied.

Als je naar het klooster gaat, boek dan 1 overnachting erbij. Gebel Musa is het mooiste als je deze 's nachts beklimt, en vanuit een hotel daar is dat zeer goed te doen. Ze kunnen je daar vertellen hoe en wat.

Wat Wilma zegt over de bustrip: helemaal mee eens. Je kunt ook met het vliegtuig, maar dat is aardig prijzig. Of over met de boot van Hurghada naar Sharm, maar dat is qua route ook niet echt een optie.

Het nadeel van een trip naar de Sinai is dat het veel tijd kost. Heb je er over gedacht om in plaats van de Sinai de Westelijke Woestijn te doen? Misschien wel mooier dan de Sinai, en qua route veel beter te doen. Het nadeel is wel dat er in sommige oases niet echt goede restaurants zitten, maar ja.

Als je de Sinai echt wilt doen, misschien dan volgend jaar een combi Jordanië en de Sinai doen? Erg goeie combi!

Dat was het. Succes met het uitzoeken en boeken. Want: Egypt rules!!

Groeten René

• Eddie

Wij hebben 5,5 dag in de Sinai gewandeld. Met 2 bedoeinen en 2 kamelen (waar de bedoeinen de hele tocht op hebben gezeten:)). We hadden het via een Nederlands reisbureau geregeld, maar zijn toch zonder vergunning de woestijn in geweest. Maar volgens mij was het achteraf gezien niet nodig om het vanuit Nederland te regelen.

Er was geen jeep mee.

In Dahab kun je ook fietsen huren. We hebben twee dagen een combinatie van fietsen en lopen gedaan. Helaas hebben we geen goede kaart van de omgeving kunnen vinden en zijn dus heel veilig in de buurt van de kust gebleven.