Wij willen in de paasvakantie met onze drie zonen van 17,15 en 13 naar Egypte !
Heeft iemand een idee/voorstel om dit op een boeiende, budgetvriendelijke manier te doen ? Wat zijn de musts voor een eerste keer Egypte ?
Jullie gaan in de paasvakantie, dus ik mag aannemen dat het om een 15-daagse reis gaat? Zo ja, dan zou ik de klassieke rondreis Egypte aanraden: Cairo-Aswan-Luxor-Cairo. Het geeft jullie overal voldoende tijd om de bezienswaardigheden op je gemak te doen, en daarnaast om kennis te maken met de Egyptenaren zelf. Misschien wel het leukste onderdeel van de reis…
Reken voor Cairo minimaal 3 dagen: 1 dan naar de Pyramides, 1 dag museum en Koptisch Cairo, 1 dag Citadel en Bazaar. Voor Aswan heb je 3 dagen nodig, inclusief een tocht naar Abu Simbel. Als je veel wilt zien, en daarnaast nog eens een middag aan een zwembad wilt liggen heb je voor Luxor 4 dagen nodig. Aan het bezoeken van de steden ben je dus al een dag of 10 kwijt. A
ls je budget reist zul je met de trein van Cairo naar Aswan moeten, erg goedkoop en toevallig ook geweldig mooi. Je kunt het beste op de heenreis Cairo-Aswan doen, een ontzettend lange rit, maar ook ontzettend mooi vanwege het uitzicht, en gezellig vanwege de contacten die je in de trein kunt leggen. Zorg wel dat je een hotel hebt gereserveerd in Aswan, het is me wel eens overkomen dat ik om 2 uur 's nacht aankwam en dan is het prettig om een reservering te hebben.
Wat een aanrader is, is om een dag een fellucatocht te doen, eventueel met overnachting. Meestal vertrek je vanuit Aswan, en vaar je tot aan Edfu. Je kunt in Aswan alles regelen, ook het transport van Edfu naar Luxor.
De terugreis Luxor-Cairo: de nachttrein. Vertrek rond 2300 uur uit Luxor, en dan ben je rond 0900 uur 's morgens in Cairo. Perfect, dus.
Als je nog ruimte in je programma hebt, dan zou ik aanraden om een extra dag Cairo aan het einde van je reis te plannen. Een tweede keer het museum bezoeken is eigenlijk een must. En, na 2 weken Egypte ben je Egypte gewend, en is Cairo ineens een stul leuker dan in het begin.
In alle steden zitten genoeg goed betaalbare middenklasse hotels. In alle hotels hebben ze drie persoonskamers, wat ook weer in de prijs scheelt. Als je wilt kan ik je wel wat adressen van goedkope en heel redelijke hotels geven.
Een goed en goedkoop hotel in Cairo: het Happyton. Het ligt niet ver van het Ramses Station, en op ongeveer 20 minuten lopen van Tahrir Square. De laatste keer dat ik er geweest ben kostte het zo'n 60 pond per nacht voor een tweepersoons kamer, inclusief ontbijt. Dit kan wat hoger geworden zijn met de daling van het pond, maar het is een goeie budget optie. Het ligt in een rustige straat, 10 Ali al-Kassar. Het leuke is dat er ook veel Egyptenaren logeren.
In Aswan verblijf ik meestal in het Oscar Hotel, het ligt niet aan de Nijl en dat merk je dan ook in de prijs. Rond de 50 pond per kamer per nacht.
Luxor heeft ontzettend veel hotels, van ultra low budget tot 5 sterren de luxe. Als je een keer in een wat luxer hotel wilt, dan zit er vlak bij het station het Shady Hotel. Kamers kosten rond de 10 dollar per nacht, een kooppie want het is 3 sterren.
Er zijn veel restaurants in Egypte, maar het blijft lastig om een goeie en voordelige plek te vinden. All time favourite in Cairo is voor mij El Tabei. Simpel, goed en goedkoop, het ligt niet ver van het Happyton. In Aswan kun je naar Aswan Moon, een begrip en terecht: het is een restaurantboot aan de boulevard, geweldige plek. Een beter alternatief is het Panorama, minder mooi gelegen maar wel goed eten. Luxor heeft geen echte aanraders, in het centrum zitten aardig wat restaurants die alle een beetje hetzelfde zijn. Tegenover het Venus Hotel zit een leuke plek, met een kleine tuin waar je kunt eten. Op de east bank zit een goeie lunchplek tegenover Medinet Habu, de dodentempel van Ramses 3. De beste optie om na een halve dag bezienswaardigen wat te eten.
Het meeste geld zul je kwijt zijn aan de excursies en toegangsgelden. Voor de toegangsgelden geldt dat je 50% korting kunt krijgen als je een ISIC student card hebt, wie weet iets voor je kinderen?
In Luxor kun je veel met de fiets doen, de leukste manier in mijn ogen. Over met de lokale ferrie en dan door naar de ticket office bij de kolossen van Memnon. Als jullie sportief zijn, ga dan vanaf de tempel van Hatshepsut te voet naar de vallei der Koningen, prachtige uitzichten over de nijlvallei, en je kunt de Theban Crown beklimmen. Aanrader.
In Cairo kun je gebruik maken van de metro, zelfs naar de pyramides van Gizeh kom je een heel eind. Voor Sakkara en Dahshur (aanrader!) zul je een taxi moeten huren, hou er gewoon een aan op straat en spreek een fixed price af voor de excursies van de dag, inclusief wachttijden.
Zoals ik al eerder meldde, de trein is in Egypte de beste manier van transport. Als je kaartjes gaat kopen, doe dat dan 1 of 2 dagen van tevoren, en zorg dat je exact weet op welk perron je moet instappen. Dat wil nog wel eens onduidelijk zijn. Een excursie naar Alexandrie is ook goed te doen met de trein, doet er ongeveer 2 uur over. Mocht je kiezen voor een paar dagen Hurghada, ga dan met de lokale bus. Als dat nog mag, ze zijn ondertussen aardig strikt met de konvooien. Het is goedkoop en je doet er ongeveer even lang over als met een toeristenbus. Voordeel van laatstgenoemde is dat je Dendera bezoekt.
Nog meer? Eeeuh… Ja, vanuit Aswan kun je naar de kamelenmarkt in Daraw, ik weet niet meer precies op welke dag het is maar dat kun je nevragen. Ontzettend leuk, de kamelenkaravanen vanuit Sudan komen daar aan. Leuke mensen ontmoet ook.
Als je nog vragen hebt, roep maar! Succes met plannen.
Dank je wel, je berichten zijn goud waard !
Heb je ervaring met de temperaturen in de maand april ?
CarlaRené schreef:
>
> Een goed en goedkoop hotel in Cairo: het Happyton. Het ligt
> niet ver van het Ramses Station, en op ongeveer 20 minuten
> lopen van Tahrir Square. De laatste keer dat ik er geweest
> ben kostte het zo'n 60 pond per nacht voor een tweepersoons
> kamer, inclusief ontbijt. Dit kan wat hoger geworden zijn met
> de daling van het pond, maar het is een goeie budget optie.
> Het ligt in een rustige straat, 10 Ali al-Kassar. Het leuke
> is dat er ook veel Egyptenaren logeren.
> In Aswan verblijf ik meestal in het Oscar Hotel, het ligt
> niet aan de Nijl en dat merk je dan ook in de prijs. Rond de
> 50 pond per kamer per nacht.
> Luxor heeft ontzettend veel hotels, van ultra low budget tot
> 5 sterren de luxe. Als je een keer in een wat luxer hotel
> wilt, dan zit er vlak bij het station het Shady Hotel. Kamers
> kosten rond de 10 dollar per nacht, een kooppie want het is 3
> sterren.
> Er zijn veel restaurants in Egypte, maar het blijft lastig om
> een goeie en voordelige plek te vinden. All time favourite in
> Cairo is voor mij El Tabei. Simpel, goed en goedkoop, het
> ligt niet ver van het Happyton. In Aswan kun je naar Aswan
> Moon, een begrip en terecht: het is een restaurantboot aan de
> boulevard, geweldige plek. Een beter alternatief is het
> Panorama, minder mooi gelegen maar wel goed eten. Luxor heeft
> geen echte aanraders, in het centrum zitten aardig wat
> restaurants die alle een beetje hetzelfde zijn. Tegenover het
> Venus Hotel zit een leuke plek, met een kleine tuin waar je
> kunt eten. Op de east bank zit een goeie lunchplek tegenover
> Medinet Habu, de dodentempel van Ramses 3. De beste optie om
> na een halve dag bezienswaardigen wat te eten.
> Het meeste geld zul je kwijt zijn aan de excursies en
> toegangsgelden. Voor de toegangsgelden geldt dat je 50%
> korting kunt krijgen als je een ISIC student card hebt, wie
> weet iets voor je kinderen?
> In Luxor kun je veel met de fiets doen, de leukste manier in
> mijn ogen. Over met de lokale ferrie en dan door naar de
> ticket office bij de kolossen van Memnon. Als jullie sportief
> zijn, ga dan vanaf de tempel van Hatshepsut te voet naar de
> vallei der Koningen, prachtige uitzichten over de nijlvallei,
> en je kunt de Theban Crown beklimmen. Aanrader.
> In Cairo kun je gebruik maken van de metro, zelfs naar de
> pyramides van Gizeh kom je een heel eind. Voor Sakkara en
> Dahshur (aanrader!) zul je een taxi moeten huren, hou er
> gewoon een aan op straat en spreek een fixed price af voor de
> excursies van de dag, inclusief wachttijden.
> Zoals ik al eerder meldde, de trein is in Egypte de beste
> manier van transport. Als je kaartjes gaat kopen, doe dat dan
> 1 of 2 dagen van tevoren, en zorg dat je exact weet op welk
> perron je moet instappen. Dat wil nog wel eens onduidelijk
> zijn. Een excursie naar Alexandrie is ook goed te doen met de
> trein, doet er ongeveer 2 uur over. Mocht je kiezen voor een
> paar dagen Hurghada, ga dan met de lokale bus. Als dat nog
> mag, ze zijn ondertussen aardig strikt met de konvooien. Het
> is goedkoop en je doet er ongeveer even lang over als met een
> toeristenbus. Voordeel van laatstgenoemde is dat je Dendera
> bezoekt.
> Nog meer? Eeeuh… Ja, vanuit Aswan kun je naar de
> kamelenmarkt in Daraw, ik weet niet meer precies op welke dag
> het is maar dat kun je nevragen. Ontzettend leuk, de
> kamelenkaravanen vanuit Sudan komen daar aan. Leuke mensen
> ontmoet ook.
> Als je nog vragen hebt, roep maar! Succes met plannen.
Nou, ik zal jullie verklappen dat ik jarenlang reisbegeleider geweest ben in Egypte. Geweldig land, kom er nog zo eens in de twee jaar, om vrienden te bezoeken en vooral weer een paar dagen in Cairo te zijn. In mijn ogen de leukste stad ter wereld.
Misschien moet ik eens een Egypte informatiebureau via het internet beginnen: het uitzoeken van reizen op maat, maar mensen regelen de zaken zelf ter plekke. Zou dat lopen?
Yep. In april is het meestal wel goed te doen, in het noorden zo'n 32 graden, in het zuiden 36 a 38 graden. Klinkt voor ons heel heet, maar het is een droge warmte dus dat voelt goed. Dit zijn natuurlijk maar gemiddelden.
Enige nadeel van maart/april is dat de chamsien kan waaien, een stevige woestijnwind die veel stof en zand aanvoert. Het gebeurt gelukkig niet echt vaak, en het heeft ook wel wat om het mee te maken.
Zodra de gemiddelde toerist van de standaard-paden af wil wijken, anders niet. Je ziet toch nog (te)veel de gewone strandvakantiegangers met af en toe een excursietje. Het land nodigt niet voldoende uit, mensen schrikken ervan terug.
In Nederland zie ik alleen maar verbaasde blikken zodra ze horen dat ik in mijn eentje naar Cairo ga. Ik vind het nl. ook de allerleukste stad ter wereld!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?