Als je voordelig wilt, dan ontkom je niet aan het konvooi dat halverwege de nacht richting Abu Simbel vertrekt. En, het is de beste en mooiste manier om het te doen. De woestijn is prachtig, zeker rond zonsopgang. Rond half 8 's morgens ben je bij de tempels, een perfecte tijd voor de grote hitte.
Vliegen is inderdaad erg duur, en je tijd bij de tempels zelf is te kort. Ik heb van mensen gehoord die welgeteld drie kwartier hadden om de tempels te bezienswaardigen.
Jouw idee om er rond een uur of 12 heen te gaan, te overnachten en de volgende dag weer terug, op zich heel logisch maar ik heb nog nooit gehoord dat mensen dat gedaan hebben. Als ik jou was zou ik mijn licht eens op gaan steken bij een reisbureau in Aswan. Zij kunnen je vertellen of het uberhaupt toegestaan is om buiten de konvooitijden als toerist richting Abu Simbel te gaan.
Als laatste: sinds een paar jaar kun je met een ouderwets cruiseschip over het Lake Nasser naar Abu Simbel varen. Ik heb geen idee wat het kost, hoe lang te er over doet en dergelijke, maar het lijkt me wel sprookjesachtig mooi!