vraagjes Cairo

• Natasha

Ik ga in december naar Egypte (ik heb hier al vaker vragen over gesteld), maar nu zijn er nog twee dingen onduidelijk. Ik las dat het piramide-plateau om 16 uur dicht gaat, maar dat betekent dat je geen zonsondergang bij de piramides kan bekijken, of zijn er wel (andere) opties?

De andere vraag is dat ik weet dat er een nieuwe metrolijn wordt aangelegd, maar die is zeker nog niet klaar? Ik kan hier niets over vinden en aangezien ik in Zamalek verblijf zou de metrolijn goed van pas komen.

Alvast bedankt voor degene die antwoord geeft of meedenkt!

Groetjes Natasha

• Moos

Hoi Natasha,

Ik ben in de eerste week van november geweest en toen ging de zon onder om 17.10 en dat zal wel steeds vroeger worden dus misschien heb je mazzel.

Gr. Moos

• roswitha

Moos schreef:

>

> Hoi Natasha,

>

> Ik ben in de eerste week van november geweest en toen ging de

> zon onder om 17.10 en dat zal wel steeds vroeger worden dus

> misschien heb je mazzel.

>

> Gr. Moos

• roswitha

wij gaan 8 dec. nijlcruise maken van Luxor naar Aswan. Kom je nog op plekken waar je kunt snorkelen? en is er ook een mogelijkheid Cairo (Gizeh) te bezoeken. 1 dag met vliegtuig of zo?

hoe warm is het in december?

Nog leuke tips evt.???

vr.gr.roswitha schreef:

>

> Moos schreef:

> >

> > Hoi Natasha,

> >

> > Ik ben in de eerste week van november geweest en toen ging de

> > zon onder om 17.10 en dat zal wel steeds vroeger worden dus

> > misschien heb je mazzel.

> >

> > Gr. Moos

• Henk

Snorkelen in de Nijl….?

• monica

Het kan volgens mij wel, alleen het zicht is natuurlijk minimaal

• Yolanda

Er wordt afgeraden het water van de Nijl aan te raken en binnen te krijgen, snorkelen lijkt me dus niet echt een optie in de Nijl

• Petr°

Er zit een of ander parasiet-beestje in. Raadpleeg de GGD.

• Henk

Dat beestje heet ‘Bilharzia’

Uitleg hieronder.

Henk.

Wat is BILHARZIA?

Bilharzia is een ziekte uit de tropen die veroorzaakt wordt door een larve die in zoet oppervlaktewater leeft. Dit kan zowel stromend, als stilstaand water zijn. In brak water en zout (zee?)water komt bilharzia niet voor. De larve kan door de huid en slijmvliezen binnendringen. De larve nestelt zich in de bloedvaten van de blaas of de darm.

Waar komt BILHARZIA voor?

In Afrika, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië loopt men het grootste risico om bilharzia op te lopen.

Wat zijn de ziekteverschijnselen?

Mensen kunnen na het zwemmen jeukende pukkeltjes krijgen. Deze verdwijnen na een paar dagen. Na 3 tot 6 weken kunnen er algemene ziekteverschijnselen ontstaan, zoals koorts, malaise, hoesten, kortademigheid, galbulten, buikpijn, diarree (soms met bloed) en lymfeklierzwelling, soms ook bloederige urine of pijn bij het plassen.

Deze klachten kunnen zonder behandeling enkele maanden duren. In Nederland worden deze verschijnselen vaak niet als bilharzia herkend, tenzij de patiënt duidelijk aan de arts vertelt dat hij/zij in de tropen is geweest en daar in zoet oppervlaktewater heeft gezwommen. De arts kan vaststellen of iemand bilharzia heeft door de ontlasting of urine te onderzoeken. De behandeling bestaat uit een kuur met pillen.

Is BILHARZIA gevaarlijk?

Als de ziekte tijdig wordt behandeld is bilharzia niet gevaarlijk. Als iemand zich niet laat behandelen kan bilharzia op de lange duur soms ernstige blaas? of darmklachten geven.

Hoe kunt u BILHARZIA voorkomen?

Door niet te gaan zwemmen of pootje baden in zoet oppervlaktewater in landen waar bilharzia voorkomt.

——————————————————————————–

Alle informatie met betrekking tot ziektes en vaccinaties is afkomstig van de GGD. Houd er rekening mee dat wij geen artsen zijn en vraag altijd advies bij dokter, GGD, travel clinic of ziekenhuis.