woestijn

• Els

Ik had graag tips voor excursies in de westelijke woestijn ter plekke te regelen (of in cairo), is het bv ook te doen om te wandelen? wat kost het ongeveer? weet iemand een goede gids en leuke hotelletjes?

• Gipsy

Strak plan om de western desert te bezoeken, het is hier echt fantastisch.

De excursies bestaan uit tochten met een landrover en gids/chauffeur en als je langer in de woestijn wilt blijven om te overnachten en eten gaat er ook een jongen mee om op de bedouinen maaltijden voor je klaar te maken. Zo kun je individueel de woestijn in, ideaal, je bepaald dus zelf wat je precies wilt en hoe lang je ergens wilt blijven.

Natuurlijk kun je hier ook wandelen, in de oases, in de woestijn, in de bergen, wat je maar wilt.

De western desert is natuurlijk niet echt toeristisch, heel veel keuze is er niet in hotels, maar in de meeste oases zijn wel enkele eenvoudige B&B. Hier kun je ook de gids en landrover boeken.

Je kunt natuurlijk vanuit Cairo georganiseerde tours boeken die de woestijn en een of meerdere oases aandoen. Het is maar waar je de voorkeur aan geeft.

Maar het is individueel makkelijk te doen, je hebt dan de auto en gids voor jezelf en je kunt buiten de gebaande paden de mooiste plekjes opzoeken.

De Lonely Planet geeft veel informatie over overnachtings plaatsen en is ook handig ter voorbereiding van je reis.

Wanneer wil je gaan? Het meest geschikt voor een woestijntour is het voor- en najaar. In de winter kan het echt te koud zijn in de woestijn, zeker als je wilt overnachten onder de sterrenhemel. De zomer is veel te heet.

In ieder geval veel succes met de voorbereidingen en een hele fijne vakantie.

• jeanette

hoi els

kijk eens op reffat.com. Zij hebben mooie combi reizen met cultuur woestijn en zonnen.

mvg

jeanette

• Els

dank je voor de info gypsy! ik ga eind november, is het dan te doen met een slaapzak in de woestijn onder de sterrenhemel? ik wil een dag of 4 gaan, waar kan ik dan het best heen? is het ook mogelijk in die tijd een rondtrip te maken vanaf cairo via de oases naar luxor? ik heb gelezen dat er ook een bus gaat

thanxels

• Gipsy

Zo eind november wordt het wel fris en soms mistig (vochtig) in de woestijn ‘s nachts, maar het is nog wel te doen, je moet een beetje geluk hebben en zeker een warme slaapzak, desnoods trek je er een trui bij aan. Wij hebben eind oktober in de woestijn geslapen en toen werd het aan het einde van de nacht echt fris. De gids had een grote, dikke wollen deken in de landrover voor over de slaapzak en daar zijn we met z’n allen lekker ondergekropen!

Overnachten onder de sterrenhemel is echt een schitterende ervaring, echt een aanrader als je interesse hebt in de woestijn en het leven van de bedouinen.

Er gaat zeker een bus vanuit Cairo naar Bahariya en Farafra, ik weet niet of deze verder gaat naar de zuidelijker gelegen oases. Er is wel een redelijk goede weg naar Aswan en Luxor, dus het zou wel mogelijk moeten zijn om vanuit de oases richting zuiden te rijden. Maar het is wel ver hoor, dat gaat niet in 4 dagen lukken. Dat zou ook zonde zijn, want dan zie je nog niks van de woestijn en de oases en ben je alleen bezig met kilometers vreten.

Ook de ANWB heeft een aardige reisgids met goede praktische tips, ook over busverbindingen.

Het is al snel eind november! Heb je al een reis en/of vlucht geboekt en wat zijn je verdere plannen?

Ik ben superjaloers, hopelijk kunnen we een beetje meegenieten van jouw belevenissen als je terug komt?

• René

Vier dagen is inderdaad wel wat kort… Twee jaar geleden heb ik de westelijke oases gedaan, in totaal zes dagen. Excursies zijn goed te boeken in de oases zelf, soms bij hotels en soms bij reisbureautjes.

Het vervoer: vanuit Cairo kun je goed met de lokale bus naar Bahariyya, ontzettend mooie route dus probeer een plek met een goed uitzicht te krijgen. Bahariyya zelf vond ik de minste van de oases, maar een goeie plek om rond te wandelen in de woestijn. Met de lokale bus naar Farafra, erg goed te doen. Vlak voor Farafra zit een geweldig mooi hotel, als je de chauffeur vraagt te stoppen stap je d'r bekant naar binnen.

Vanuit Farafra kun je in een half uurtje met de jeep naar de witte woestijn, eventueel kun je daar ook overnachten. Wel boeken, natuurlijk. Het dorpje van de oase is een aanrader, heel klein maar erg leuk om op een terras thee te drinken en shisha's te roken.

Vanuit Farafra is het niet makkelijk om in de Dakhla oase te komen. Ik ben toen met een service taxi gegaan, goed te doen.

Maar, het lastigste stuk van de reis: van Farafra naar de Nijlvallei. Er gaat een lokale bus naar Asyut, waar je op de trein kunt stappen. Asyut is verboden gebied voor toeristen, en dat was te merken want de politie stond klaar om ons direct in een lokale trein naar Aswan te zetten. Een belevenis, maar je moet er wel van houden.

Er gaan vanuit Dakhla ook service taxi's naar Aswan, ik weet nog wel dat die voor Egyptische begrippen heel duur waren.

Een andere optie is om een overnachting in de Kharga oase te maken, maar volgens mij is daar niet veel te zien of doen. Het maakt het transport door naar Aswan of Luxor wel makkelijker.

• Els

Tof fijne reacties! Ja ik heb er zeker ook veel zin in en ik merk nu al dat we vast in tijdnood komen. We gaan 15 dagen en hebben een charter naar sharm, eigenlijk heb ik daar ook alweer een beetje spijt van, cairo was beter geweest maar als echte holllander kijk je toch naar de prijs… Nou ja, beginnen met relaxen en eindigen met relaxen is ook niet verkeerd. Ik wil in ieder geval ook een paar dagen naar cairo, maar ja we zien wel hoe het gaat. Anders gaan we wel weer een keer terug….

Het is voor mij ook de tweede keer, vorige keer ben ik vanuit cairo met de trein naar aswan geweest en toen via luxor en hurghada naar dahab om veel te duiken. Ik vind het een prachtig land en er is genoeg te zien in ieder geval om weer terug te gaan. Nu wil ik dus graag de woestijn es proberen, daar had ik toen geen tijd voor. Hmm nog twee weekjes…..