Graag advies voor vertrek!

• Jzbel

Heee ho allen,

op 10 maart 2006 ga ik samen met een vriendin naar Egypte (Hurghada). Heb zoals vele van jullie enkele vraagje aan zij die net terug zijn uit Egypte (of die er ooit geweest zijn)…

* nu de wereldwijde dreiging van terroristische aanslagen hoogtij viert en in Egypte nogal eens aanslagen geweest zijn, vraag ik me af hoe veilig toeristen zich over het algemeen in Egypte voelen… zij die er net dus geweest zijn… hoe is de algemene sfeer/veiligheid? En dan bedoel ik vooral buiten de resorts/hotels.

*ik heb me door kennissen laten vertellen dat Egypte niet gepaald een shopland is, wat is hiervan waar?

*Hoe ligt Egypte qua prijzen.. duur, redelijk, goedkoop?

*Tot slot; via verschillende sites heb ik me mbt kledingvoorschriften (rokken beneden kniehoogte, shirts met korte mouwen, geen korte broeken etc) reeds laten informeren… benieuwd te weten hoe nauw ik dit moet/mag opvolgen.

Wie laat het me weten?!

Overige tips zijn uiteraaaaaaaaaaaard zeer welkom!

Greeetz!

• Gipsy

Gebruik de zoekfunctie eens, er gaat een wereld voor je open. Deze vragen zijn uitgebreid besproken hier.

• yovan

geen shoppingparadijs????? wie je dat verteld heeft is zeker nog nooit in Cairo wezen shoppen. Ik ga extra naar cairo om een weekje te shoppen, fantastisch daar met die bazaars, kledingmarkten, en shoppingmalls, en de lage prijzen niet te vergeten…….

• Patricia

Hoi,

Wij zijn begin oktober in Hurghada geweest. Ik ben een echte angsthaast maar ik heb me geen moment onveilig gevoelt. Er is geen dreigende sfeer ofzo, echt niet. Er loopt wel politie op straat, soms met geweren, maar die lopen er in NL toch ook? Wel was de ingang van ons hotel flink beveiligd, dag en nacht. Maar dat gaf mij juist een fijn gevoel.

Ik vond Hurghada inderdaad niet bepaald leuk om te shoppen. Er zijn geen winkels met fixed prijzen en overal afdingen, ja wij werden er doodmoe van. Ik denk dat als je wilt winkelen je toch beter naar een andere plaats kunt gaan. El Gouna bv of Cairo..

Wij vonden Egypte qua eten en drinken echt spotgoedkoop. Winkelen ligt er dus aan hoe goed je kunt afdingen. Ook hadden wij vrij dure excursies maar dat kwam omdat we dat persé bij een bepaald persoon wilde boeken en niet op de straat. Dan wisten we tenminste zeker dat het goed zou komen.

Je kunt best in korte rokken/broeken/topjes lopen hoor. Alleen niet in badkleding over straat, ook niet in het hotel. Niet topless zonnen, dat is echt respectloos. En als je ergens gaat eten gewoon een beetje bedekte kleding aan.

Het duurt nog even, maar alvast heel erg veel plezier gewenst!

Groetjes Patricia.

• irene

Nee ik heb ook geen last gehad van een onveilig gevoel. Je moet er ook niet constant over na gaan denken natuurlijk. Dan kun je beter thuisblijven!

Shoppen vond ik ook niks in Hurghada. Alleen souveniertjes en alles afdingen.

• Jzbel

Heeeeeeeeel erg bedankt voor jouw reactie!

Greetz,

J.

• Jzbel

Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie! Ga nu veel geruster mijn vakantie tegemoet! :-)

• anpe

Hallo Jzbel, Wij zijn 26 okt. j.l. teruggekomen uit Sharm el Sjeik. Het is er veilig en ook in de resorts eromheen. Ik denk dat wij een veiliger gevoel hebben gehad in Egypte dan in Amsterdam bijvoorbeeld. Het eten etc. is goedkoop. Wij waren voor 3 personen gemiddeld 14 euro kwijt als we wat gingen eten, inclusief 3 verse glazen jus dórange. Qua kleding kan eigenlijk alles, alleen je gezonde verstand gebruiken. Toples zonnen vind ik van geen respect getuigen als je in en land te gast bent, die dat niet op prijs stelt. Ondanks dat zijn er genoeg die het toch doen. Begrijp ik niets van, net zoals het feit, dat gewaarschuwd wordt niet op koraal te lopen of vissen te vangen en aan koraal te zitten. Dan nog zijn er volwassenen die in het bijzijn van hun kinderen achter vissen aan gaan jagen, waardoor de kinderen de vissen zitten te klieren met hun zwemflippers etc. en allemaal over het koraal heen denderen. Dit zijn dus duidelijk geen visitekaartjes voor toeristen. We zijn al eens eerder in El Gouna geweest, en daar waren bijna geen winkels, alleen een paar kleintjes. In Sharm daarentegen zijn genoeg winkels te vinden en kun je je prima uitleven, je moet het niet vergelijken met Cairo of Amsterdam, maar het gaat erom of je winkelen erg belangrijk vindt. Hurghada zijn wij alleen maar een keer doorheengekomen op weg naar de Nijlcruise. Wat ik van andere mensen hoorde die wel in Hurghada verbleven, was dat er erg veel aan je getrokken werd om de winkels in te gaan, maar dat heb ik dus van horen zeggen. Ik zou zeggen, gewoon gaan, genieten, ervaring opdoen, en misschien ga je volgende weer daar naartoe of zeg je nooit weer, en dan ben je een ervaring rijker. Je hebt in ieder geval mooi zonnig weer en de rest moet je zelf maken. Heel veel plezier. Wij gaan volgend beslist weer. O ja, excursies kun je gerust buiten jouw reisleiding om regelen aan het strand bijv. Nog nooit slechte ervaringen hiermee gehad en het scheelt al gauw zo'.n 10 of 15 euro per persoon. Ook kun je met lokaal vervoer gaan bijv, taxi of bus, is nog veel goedkoper. Misschien kan iemand die in Hurghada is geweest je wat bruikbare tips geven, zo van waar staan die busjes en wat kost het gemiddeld. Het is een beetje lang verhaal geworden maar misschien heb je er iets aan.

• cleo

ff nog wat aanvulling voor jou, winkelen in Hurghada is goed tedoen als je de weg weet en je niet alleen in de touristen straatjes blijft hangen, wat iedereen doet.

Wij komen al 9 jaar in Hurghada en hebben er ook 'n huis dus ik weet de weg onder tussen, maar je moet durven. Voor het echte shop werk neem de nacht bus naar Cairo ( El-Gouna bus 55 ep ).

Heel veel plezien in ons 2de thuisland

• Jzbel

Hoi Cleo…

dank voor jouw reactie. Maaruhm, heel toevallig tips voor straatjes die ik dan zou kunnen bezoeken? Ik grijp dan gewoon de dichtsbij zijnde taxi en geef dan dat straatje door:-)

Grtz,

J.