weer

• monique

Hallo

Wij willen graag in de eerste week van januari een zonvakantie boeken. Als we kijken bij de temperaturen van egypte staat bij december maximaal 32 graden en bij januari maximaal 22 graden. Aangezien we echt een week lang niets willen doen dan aan het zwembad liggen etc. vragen we ons af of egypte daarvoor wel geschikt is in de eerste week van januari. Wie kan mij hierop antwoord geven?

• Petr°

Vorige week toevallig ook gehoord dat januari de koudste maand is. In Sjarm schijnt het gemiddeld zo`n 22 á 25° te zijn, en in Cairo had ik vorig jaar januari zelfs maar 15°! (En dat is echt koud in een huis wat gebouwd is op warmte buiten houden) Waarom kijk je niet eens naar de Antillen o.i.d.?

• Gipsy

Als je een echte zonzekere vakantie wilt in januari moet je toch verder weg.

Aan de Rode Zee of meer naar het zuiden kán het een paar uurtjes heerlijk zonnig zijn, meestal alleen rond het middaguur. De zon is niet meer zo sterk, halverwege de middag begint het al af te koelen en 's avonds en een groot gedeelte van de ochtend is het vaak fris.

Je moet er echt geluk mee hebben, dan kun je op een beschut plekje, uit de wind in de zon nog best een kleurtje krijgen.

Maar de kans is redelijk groot dat net in die week dat jij daar bent de wind hard en koud is. Zwembaden zijn niet verwarmd, dat is het grootste deel van het jaar ook niet nodig. In de wintermaanden is het dan te koud om te zwemmen en de zee kan te ruw zijn om te snorkelen en zwemmen.

Je kunt in januari wel heel gunstig geprijsde last minutes vinden, dus wat dat betreft zou je misschien een risico kunnen nemen. Maar als je echt geen risico wilt lopen om een of meerdere dagen niet te kunnen zonnen zou ik het beter verderop zoeken.

Maar het is (voor mij persoonlijk) altijd nog beter dan de NL winterperiode!

De winter is wel een geschikte periode voor bv een nijlcruise en het bezoeken van de tempels, pyramides en musea.