Nieuwe president, oude president

  • Peter-G

    Eindelijk mogen de Egyptenaren naar de stembus voor vrije verkiezingen…

    En wie krijgt er een ruime meerderheid? Juist ja, Mubarak, dezelfde gerontocraat die Egypte al meer dan 20 jaar bestuurt en die de chronische problemen van het land (armoede, bevolkingsgroei, corruptie) volstrekt niet heeft aangepakt.

    Rare jongens, die Egyptenaren…

  • Jol

    Er was niet veel anders te kiezen…

    De andere kandidaten waren uitgezocht door……precies

    Jol

  • Johan Kant

    Maar is er niet een eerste stap gemaakt naar een goed systeem? En hoe goed andere kandidaten ook waren, hadden ze niet door hun onbekendheid en andere visie voor verwarring gezorgt?

    Johan

  • rene

    Misschien is Deng-Xiao-Ping zijn grote voorbeeld?

  • Jol

    Niet echt, bij elke verkiezing is er verwarring, onrust en ontevree geweest. Niemand geloofde echt in deze zogenaamde vrije democratische verkiezingen. Wat is vrijheid als je verplicht de foto van de president in je shop, bus of business moet hangen. Als je dat niet doet verlies je je vegunning. Het enige wat wel veranderd is de opstand. Organisaties zoals ‘Kafeya’ demonstreren op een vreedzame manier voor veranderingen. Zie het er niet echt van komen maar goed, wij europeanen geloven nog wel in vooruitgang.

    gr,

  • Robin

    Het is wel duidelijk dat jullie NIET in Egypte wonen! Er zijn hier wel degelijk verbeteringen maar ik denk niet dat je van IEMAND dan ook kan verwachten dat de veranderingen sneller gaan dan de meerderheid van de bevolking kan hebben. Natuurlijk zijn er, met name jonge Egyptenaren die zouden willen dat de veranderingen sneller zouden gaan maar ik vraag me af of ze dat daadwerkelijk aankunnen. Mubarak doet echt zijn best en ik geloof nog steeds in hem.

  • rene

    Dat veranderingen niet te snel doorgevoerd moeten worden, daar ben ik het wel mee eens, maar vanwaar je geloof in mubarak? Omdat ie zo goed met z,n olievoorraad omgaat? Omdat ie een actief beroepsleger heeft van 500.000 stuks?

    En daarbij komt dat Peter-G alleen zegt dat een autoritair geleide democratie nogal een innerlijke tegenstrijdigheid is, en dat mubarak een oude man is…..

    bij de weg: volgens mij woont Jol WEL in Egypte.

  • rene

    En in Egypte is er 1 manier om aan een goede baan te komen: gestudeerd hebben aan the american university of cairo. Dat kunnen alleen de rijken betalen. Dus de kinderen van de rijken zullen de machtsposities bekleden en zelf de rijken worden.

    Driemaal hoera voor de kliek van Mubarak…….

  • Jol

    Zo is het maar net Rene. Ik woon hier al erg lang en dat kun je ook aan de extensie zien van het mailadres. Laten we zeggen dat ik lang genoeg hier woon om niet teveel ‘online’ te zeggen over politieke kwesties. Want hier geldt zeker: De telefoonlijnen hebben oren. Helaas, vooruitgang is er op veel gebied maar niet voor de locals zelf. Anders praat daar maar eens mee als ze durven te praten.

    gr, Jol

  • Jol

    En ja hoor, vergeet ik zelf het mailadres te verstoppen. AAAhhhhhhh

    Gr, Jol